ΓΕΩΤ.Ε.Ε.: ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ Σ/Ν ΤΟΥ ΥΠΑΑΤ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΙΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ
Το Επιμελητήριο απέστειλε στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής & Εμπορίου της Βουλής των Ελλήνων τις παρατηρήσεις του επί του Σχεδίου Νόμου του ΥπΑΑΤ «Διεπαγγελματικές οργανώσεις, ενίσχυση του αγροτικού τομέα, οργάνωση των υπηρεσιών και εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και επανεκκίνηση της αγροτικής οικονομίας». Πιο συγκεκριμένα, το έγγραφο του Επιμελητηρίου αναφέρει:
Αξιότιμοι κύριοι,
σε συνέχεια της τοποθέτησης της εκπροσώπου του Επιμελητηρίου κατά τη συνεδρίαση της 20ης Φεβρουαρίου 2025 της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής των Ελλήνων, κατά την οποία συζητήθηκε το Σχέδιου Νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων «Διεπαγγελματικές οργανώσεις, ενίσχυση του αγροτικού τομέα, οργάνωση των υπηρεσιών και εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και επανεκκίνηση της αγροτικής οικονομίας», σας παραθέτουμε πιο κάτω και γραπτά τις παρατηρήσεις και προτάσεις του Επιμελητηρίου επ’ αυτού.
Σαν γενική παρατήρηση, σημειώνουμε ότι το Σχέδιο Νόμου τροποποιεί πολλά άρθρα σε τουλάχιστον 14 Νόμους που εκτείνονται χρονικά από το 1981-2024, αναφέρεται σε πλήθος ενωσιακών υποχρεώσεων και αγγίζει ευρύ πεδίο που εκτείνεται από τη διαχείριση των νεκρών ζώων, την κλιματική αλλαγή, από τις διεπαγγελματικές οργανώσεις μέχρι τις αρμοδιότητες των Υπηρεσιών και από την παραχώρηση δημόσιας γης έως τις ρυθμίσεις των χρεών των αγροτών. Ως ΓΕΩΤ.Ε.Ε. θα εστιάσουμε στα παρακάτω άρθρα:
Άρθρο 9: Υγειονομική ταφή νεκρών ζώων και ζωικών υποπροϊόντων – Εξουσιοδοτική διάταξη για χώρους υγειονομικής ταφής ζώων συντροφιάς και ιπποειδών – Τροποποίηση άρθρου 35 ν. 5087/2024
Θα πρέπει να εξασφαλιστεί πως το άρθρο αυτό θα ενεργοποιείται μόνο σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, κατά παρέκκλιση και για συγκεκριμένο σύντομο χρονικό διάστημα και δεν θα δημιουργήσει μια νέα «κανονικότητα». Η διαχείριση των νεκρών ζωών και των ζωικών υποπροϊόντων (ΖΥΠ) πρέπει να γίνεται υπό φυσιολογικές συνθήκες μόνο εντός του πλαισίου του ΕΚ 1069/2009.
Να σημειωθεί πως οι Κτηνιατρικές υπηρεσίας του ΥΠ.Α.Α.Τ. και των Περιφερειών έχουν κάνει τα τελευταία 15 χρόνια μια προσπάθεια να αποφύγει η χώρα το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και τα πρόστιμα και θα πρέπει να ενισχυθεί αυτή η διαδικασία. Πρέπει να προχωρήσουν εγκαίρως τα προγράμματα Διαχείρισης Νεκρών Ζώων από τις Περιφέρειες. Σήμερα, για το 2025, μόνο οι μισές Περιφέρειες έχουν συμβάσεις για αυτά τα σχέδια και έχουν δεσμεύσει προς αυτή την κατεύθυνση μόνο ένα μικρό ποσοστό από την συνολική χρηματοδότηση που τους έχει δοθεί από Υπουργείο Οικονομικών.
Η κρίση της κακοκαιρίας Daniel και η πρόσφατη επιδημία της πανώλης, αλλά και τα νεκρά ψάρια του Παγασητικού, έδειξαν πως οι ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού πρέπει είναι προετοιμασμένοι (να έχουν συνάψει συμβάσεις με μονάδες αποτέφρωσης και να έχουν συντάξει εγκαίρως καταλόγους με ενδεδειγμένες θέσεις υγειονομικής ταφής οι οποίοι να υποδεικνύονται στις Δ/νσεις Κτηνιατρικής και όχι να ανατίθεται και αυτή η ευθύνη στις κτηνιατρικές Υπηρεσίες).
Στο ίδιο άρθρο γίνεται αναφορά και για τα νεκρά ζώα που βρίσκονται στον αστικό ιστό. Προφανώς αυτό δεν είναι μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης, οι δήμοι πρέπει εγκαίρως να εναρμονιστούν (με συμβάσεις με μονάδες αποτέφρωσης ή αγορά μικρών αποτεφρωτήρων) με την κείμενη ευρωπαϊκή νομοθεσία. Η λύση των χώρων υγειονομικής ταφής και σε αυτή την περίπτωση πρέπει να έχει χρονικό όριο, π.χ. 2 ετών. Εξάλλου, αυτή τη στιγμή, μέσω του ΥΠ.ΕΣ. και της Ειδικής Γραμματείας Ζώων Συντροφιάς υπάρχει το χρηματοδοτικό πρόγραμμα ΑΡΓΟΣ. Θα μπορούσε μέρος αυτού του προγράμματος να διατεθεί απευθείας στους Δήμους για την περισυλλογή και την διαχείριση των νεκρών ζώων.
Τα Προεδρικά Διατάγματα που αναφέρονται στην παρ. 2 πρέπει γρήγορα να εκδοθούν και το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. μπορεί να συμβάλει σε αυτό. Ειδικά για τη λειτουργία των νεκροταφείων ζώων συντροφιάς, πρέπει να αναφερθεί πως το ισχύον νομικό πλαίσιο είναι παρωχημένο (Π.Δ. του 1990) και πρέπει εγκαίρως να επικαιροποιηθεί, γιατί όσο ισχύει ιδρύονται εγκαταστάσεις με παρωχημένες προδιαγραφές και υποδομές και υπάρχει ο κίνδυνος παγίωσης μια κατάστασης που δύσκολα θα ανατραπεί.
Θα πρέπει εδώ να επισημάνουμε για άλλη μια φορά, μιας και γίνεται ολόκληρη ρύθμιση για την διαχείριση των νεκρών ζώων με αφορμή την πανώλη και την κακοκαιρία Daniel, την υποχρέωση και τη δέσμευση της πολιτείας για την εφάπαξ χορήγηση αποζημίωσης στους Κτηνιάτρους για τη διαχείριση της πανώλης, αλλά και για την επαναχορήγηση του ανθυγιεινού επιδόματος.
Άρθρο 10: Κυρώσεις για διάθεση κτηνιατρικών φαρμακευτικών προϊόντων χωρίς άδεια κυκλοφορίας – Τροποποίηση παρ. 7 άρθρου 10 ν. 2538/1997
Γίνεται αναφορά για Διοικητικά Πρόστιμα από 5.000-10.000 ευρώ. Τα πρόστιμα πρέπει να είναι αναλογικά της παρανομίας και της κερδοφορίας που έχει προκύψει από αυτή. Επίσης, τα πρόστιμα θα πρέπει να κλιμακώνονται ανάλογα των υποτροπών και να μην μένουν μόνο στο επίπεδο της Διοίκησης.
Σημειώνουμε επίσης ότι θα πρέπει να προβλεφθεί διαδικασία ελέγχου σε εταιρείες και σε καταστήματα που δεν έχουν άδεια πώλησης κτηνιατρικών φαρμάκων αλλά, παρόλα αυτά, υπάρχει υπόνοια ή ανώνυμη καταγγελία ότι τα πουλούν ή τα χρησιμοποιούν παρανόμως, περιπτώσεις για τις οποίες σήμερα οι ελεγκτικοί μηχανισμοί δεν έχουν την δικαιοδοσία ελέγχου.
Άρθρο 11 και Άρθρο 12: Διαχειριστικά Σχέδια Βόσκησης
Τα Διαχειριστικά Σχέδια Βόσκησης πρέπει επιτέλους να προχωρήσουν, τα χρήματα από τις περιφέρειες πρέπει να επιστραφούν για να χρησιμοποιηθούν για αυτό το σκοπό, η παράταση μέχρι τον Δεκέμβριο του 2026 σίγουρα θα χρησιμοποιηθεί.
Άρθρο 16: Διαδικασία παραχώρησης ακινήτων και δυνατότητα εκμίσθωσης ακινήτων από Γενικούς και Τοπικούς Οργανισμούς Εγγείων Βελτιώσεων για εγκατάσταση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας – Τροποποίηση παρ. 13 και προσθήκη παρ. 14 στο άρθρο 4 ν. 4061/2012
Η περιουσία του ΥΠ.Α.Α.Τ. (γη και κτίρια) είναι τεράστια. Θα πρέπει να γίνει μια συνολική νομοθετική παρέμβαση για την καταγραφή, την αξιολόγηση, τον χαρακτηρισμό της (γη υψηλής παραγωγικότητας σε πολλές περιπτώσεις) και τη διαδικασία και τις προτεραιότητες αξιοποίησής της.
Άρθρο 18: Όργανα ελέγχου φυτοπροστατευτικών προϊόντων – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 8 ν. 4036/2012
Να προστεθεί η λέξη «γεωτεχνικών» ανάμεσα από τη φράση: «… για τους ελέγχους υπαλλήλων… ».
Άρθρο 19: Σύνθεση του Συμβουλίου Αλιείας – Τροποποίηση άρθρου 17 ν. 3147/2003
Το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. ήδη, με γραπτό αίτημά του (Α.Π. ΓΕΩΤ.Ε.Ε. 993/5-2-2025) προς το Υπ.Α.Α.Τ. ζητά, στα πλαίσια του θεσμικού του ρόλου ως συμβούλου της πολιτείας, να περιληφθεί εκπρόσωπός του στο Συμβούλιο Αλιείας.
Άρθρο 20: Ρυθμίσεις για το προσωπικό που εργάζεται για την υλοποίηση του εθνικού προγράμματος συλλογής αλιευτικών δεδομένων
Συμφωνούμε με τις παρατάσεις των συμβάσεων των υπάλληλων.
Άρθρο 22: Όροι εγγραφής ομότιμων μελών στο Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 3 ν. 1474/1984
Συμφωνούμε, άλλωστε αποτελεί εισήγηση του Επιμελητηρίου.
Άρθρα 23, 24, 25 και 26: Μέτρα για την επανεκκίνηση της αγροτικής οικονομίας
Υπάρχει αναφορά στα δάνεια που μπορούν να εξυπηρετηθούν, δεν διακρίνεται μια μέριμνα όμως για τα δάνεια που δεν εξυπηρετούνται. Τι θα γίνει τότε; Θα προταθεί από την πολιτεία μια διαδικασία; Θα γίνουν πλειστηριασμοί ή πωλήσεις των ακινήτων; Θα πωληθούν στην τιμή των δανείων ή στην τιμή της αξίας του ακινήτου; Θα προηγούνται στην αγορά οικείες συνεταιριστικές οργανώσεις και ΟΤΑ Α’ / Β’ βαθμού, με σκοπό να παραμείνουν σε χρήση και εντός της παραγωγικής διαδικασίας;
Άρθρα 30 και 31: Εκπομπές Αερίων Θερμοκηπίου
Χρειάζεται διεύρυνση της καταγραφής, της παρακολούθησης και αξιολόγησης τόσο των αερίων θερμοκηπίου όσο και άλλων αερίων ρύπων.
Με εκτίμηση,
Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΓΕΩΤ.Ε.Ε.
Μενέλαος Δ. Γαρδικιώτης